Advertisement

Advertisement

Friday, September 22, 2017

KISAH SERAM: Missed call(s) from Syasha...

“013-1313**3 Sila hubungi saya kepada sesiapa yang ingin berkenalan dengan saya. Terima Kasih Admin” Nombor puaka ni aku masih ingat sampai sekarang. Rase menyesal pon ade, sampai sekarang aku trauma. Aku dapat nombor ni mase duk tengok page mencari jodoh. Yela, aku ni dah lanjut la dekat-dekat 40 tahun, tapi tak kawen-kawen juga. Aku pun risau gak, dah lame tunggu jodoh aku tak sampai-sampai juga. Nak kata aku ni hodoh sangat, tak juga. Tapi, ntah lah. Jodoh tu ketentuan dariNya, kita ni sebagai hamba dia hanya mampu berdoa dan berusaha. Dipendekkan cerita, aku dah cuba bermacam-macam usaha. Rase fed-up pon ade nak mencari jodoh ni. Sehinggalah aku menjumpai sebuah website ‘mencari jodoh’. Aku ni pun try-try nasib jela, kot-kot jodoh aku dekat sini.


Scroll punya scroll, aku jumpa gambar sorang perempuan. Berdegup kencang jantung aku masa tu. Ya allah, adakah dia jodoh ku? Aku tengok biodata si pemilik gambar ini. “Syasha Abdul Malik, umur 30 tahun, pekerjaan sebagai jurujual kosmetik di… Tinggal di…” Patut la comel, cantik rupenye jurujual kosmetik! Aku bace gak komen-komen orang pasai perempuan ni. “Aku dah contact number ni tapi ‘Network error’ betui ka nombor ni?” lepas tu aku baca lagi komen seterusnya “Acaner lah nak berkenalan? Nombor dah kasi, tapi tak jawab. Mungkin tukar nombor kot. Admin, tolong la update pasal gadis ni” “Nampak cam tipu jer, mesti nak kencing orang. Ntah-ntah pondan!” Boleh katakan, ramai juga yang minat dengan gadis ni. Aku ni pon rase macam lemah semangatlah juga. Aku tengok yang dok komen-komen ni semua hensem-hensem belaka. Tapi aku tetap kuatkan semangat aku, mungkin dia jodoh aku siapa tau?

Aku masih ingat mase tu aku baru balik dari keje dan memandangkan esok adalah hari bercuti, jadi adelah masa yang terluang untuk mencari bakal jodoh. Lama juga aku tercari-cari website cari jodoh, last-last jumpe yang ni pulak. Aku save number dia, tengok status kat whatsapp, dia tengah online. Tengok profile ws dia lagi, Ya Allah! Aku jatuh cinta pada gadis ini. Aku pun try-try la usha gadis tu. “Hai, Syasha kan? Saya dapat number ni dari website cari jodoh. Kebetulan saya ni pun single. Boleh kita berkenalan kalau awak sudi…” tunggu punya tunggu tak balas gak, tapi online. Hmmm, kecewa lah juga aku. Mungkin ramai yang tengah chatting dengan dia, takpelah. Aku pun menonton tv di ruang tamu untuk menghiburkan hati yang tengah kecewa ni. Tengok jam pukul 12, takpe esok cuti gak. Layan bola lagi best! Tertibe aku dengar fon aku berdering! Aik siapa pulak yang kol aku memalam buta ni? Aku tengok ada miss call dari Syasha! Biar betul ni? Tak pernah-pernah ade gadis yang miss call aku sebelum ni. Almaklumlah kalau jenis-jenis tak hensem ni, siapa yang nak. Rase macam bertuah sangat masa tu!

Jantung berdegup dengan kencang! Aku memberanikan diri untuk menelefon gadis itu. “Tutut…Tutut…Tutut” “Hello, boleh tau ni sapa?” Ya Allah! Comelnye suara dia… Aku pun kenal-kenal lah dengan dia. Memang sweet la orang cakap. Aku tanye dia duk kat mana sekarang. “Dulu saya tinggal ngan makcik, sekarang ni duk sorang-sorang kat umah pangsa. Menyewa je” Aik? Rumah pangsa yang mane 1? Pujuk punya pujuk, Akhirnya dia pun bagitau, dia dok kat rumah pangsa yang sama dengan aku! alahai tak sangka pula, orang yang aku nak tackle ni jiran aku juga. Hehe. Sedang-sedang seronok berbual, tetibe aku terhidu satu bau yang aneh dan sangat busuk! Aku ni duk kat blok A, tingkat pertama. Si Syasha ni pulak tinggal kat blok B tapi tak tahu tingkat mana. “Awak, keluar kejap…Saya ade kat luar rumah ni” Rase tak sedap hati pula, bau busuk tu menakutkan aku. Nak tak nak, aku pun keluarlah dari rumah. Aku tengok-tengok sekeliling aku, biase je. Takde pun aku nampak sampah ke bende-bende pelik ke.

Aku alihkan pandangan aku ke hadapan, aku perhati setiap tingkat rumah di hadapan ku. Aku ternampak satu lambaian dari jauh di tingkat atas, tapi wajahnya kurang jelas sebab jauh. “Awak ke yang tengah melambai tu?” aku tanya si Syasha untuk kepastian dan memang sah, itu adalah dia! Aku pun masuklah semula ke dalam bilik. Rase tak sabar pulak nak jumpe ngan dia. Hehe. Dalam tak sedar, kedengaran suara azan subuh… “Khhhhxxxxxbbbbytytyyzzzz” Eh asal bunyi henfon aku ni? Takde signal ke apa? Aku tengok line ok je? “Tut…Tut…Tut” “Network Error” Aku pun pelik, tadi kitaorang sembang ok je. Lepas je azan subuh tadi, buat hal pula line ni! Haissh. Aku try call banyak kali “Network Error” Aku pun bengang gak ngan henfon aku ni! Aku try whatsapp si Syasha tapi tak berbalas, tengok status “Last seen 20 May 2010” Aip? Aku rase macam tak percaye pulak tengok status si Syasha. Tadi aku nampak 20 May 2017? Ke aku salah tengok?

Mustahil kot, semalam baru je kitaorang chatting. Aku nampak lagi dia tengah online. Aku rase tak sedap hati pula. Aku cube restart henfon aku, tetap sama. Aku pun malas nak pikiq apa-apa time tu, lepas solat aku tido. Mase aku tido tu pula aku mimpi buruk! Aku bertemu dengan si Syasha. Tapi wajahnya sangat menyeramkan! Wajahnya hancur seperti di hempap batu, biji matanya terkeluar, tubuhnya penuh dengan darah dan ulat-ulat! Ya allah! Aku bangkit dari tidur ku. Aku tengok, jam dah pukul 3 petang. Perghh! Aku pun bergegas mandi dan solat. Bila aku ingatkan balik mimpi tu, memang seram rasanya! Tetibe tergerak pula hati ni untuk menjenguk si Syasha. Kalau-kalau dia ada kat umah. Aku pun bersiap-siap dan membeli sedikit buah tangan dari kedai runcit depan tu.

Demi si Syasha aku sanggup menaiki tangga-tangga itu walaupun tinggi! Sampailah aku ke tingkat 3. Aku pun hairan, asal rumah tingkat ni semua kosong? Serius memang kosong, jangan cakap orang, perabot, langsir semua takde! Hampir semua rumah aku tengok kosong. Ish, berani pulak si Syasha ni tinggal sorang-sorang. Aku pasti, aku nampak si Syasha melambai-lambai aku dari tingkat ni! Aku dah rase lain time tu. Seram sejuk aku! Aku cepat-cepat turun dan beredar dari tingkat tu! “Eh nanti, tunggu sat! kamu bawa barang bebanyak ni nak pergi rumah sapa?” Aku nampak makcik tu sedang mengangkat pakaian yang dijemurnya dan bertanya kepada aku. “Makcik kenal tak, nama Syasha tinggal kat tingkat 3 tu? Orangnya comel-comel dan kerja dekat kedai kosmetik ******” Makcik tu lain macam je tengok aku. Lama dia mikir nak cari nama Syasha dekat blok ni. “Setahu Makcik lah, Syasha yang makcik kenal masih bebudak lagi. Anak jiran makcik, tu dia tengah main anak patung” Aik? Bila masa pula aku kenal ngan budak ni? Aku rase kalut sangat time tu! “Kalau kamu cari orang dekat tingkat 3 tu, memang kosong takde orang lagi tinggal kat situ. Eh, sat! makcik baru teringat! Ade sorang budak nama syasha tinggal sini dulu. Tapi, orang sini cerita budak tu dah mati. Terjun dari tingkat 3 tu! Ramai juga orang sini cakap pernah nampak kelibat si Syasha tu jejalan di tingkat atas tu tiap-tiap malam. Eeee, seram juga makcik! Dulu ade gak niat nak pindah, tapi makcik pun bukan orang senang”

Aku dah rase lain macam time tu, tak sangka aku sedang bercinta dengan hantu! Aku bagi je barang-barang tu dengan makcik tadi dan bergegas ke rumah. Malam tu aku tak keluar g mana-mana. Aku duk sorang-sorang kat bilik. Serius aku tak lena tido, pusing ke kiri ke kanan tak lelap juga! Aku betul-betul rase tak sedap hati! Tetibe henfon aku berdering seketika. Aku pun tengok “Missed call from Syasha” Ya Allah! Suasana menakutkan masa tu ditokok tambah lagi dengan bau yang sangat busuk terhidu dari tingkap bilik aku! Cermin tingkap aku memang siap-siap aku tutup rapat dengan langsir sekali aku tutup. Henfon aku terus berdering seketika, lepas tu berdering lagi, dan lagi dan lagi! Semua miss call tu datang dari nombor si Syasha! Aku matikan telefon aku dan cuba untuk melelapkan diri tapi tak dapat-dapat juga! Bau busuk tu semakin kuat memenuhi ruang bilik aku. Tengok jam, pukul 12 tengah malam. Saat tu aku terdengar bunyi pintu rumah aku diketuk. “Tok…Tok…Tok” Ya Allah, dia dah mai!

Terdetik di hati aku masa tu, rase penyesalan yang tiada gunanya. Tiba-tiba aku terdengar satu suara aneh di tepi tingkap. Suara tu aku memang kenal, suara si Syasha… “Awak, saya ade kat depan rumah ni. Bukak lah pintu…” Aduhh, meremang aku dengar suara tu! Lepas tu dia tak blah lagi dari situ. Aku dengar lagi dia ketawa kecil kat tepi tingkap tu “Hik.Hik.Hik” Aku memang tak tahan lagi dengan gangguan tu. Aku teriak kat dia “Hoi! Jangan ganggu aku! Aku taknak kau datang sini!” Memang sia-sia je aku teriak. Dia ganggu aku dengan lebih dahsyat! Tingkap bilik aku dia ketuk dengan kuat, rase nak pecah je tingkap tu! Memang mati lah aku kalau tingkap ni pecah! Aku kaku dan tak tahu nak buat ape dah time tu. Seram sejuk aku dibuatnya. Tak lama lepas tu, part yang ni aku takleh lupa. Dia mengilai! Jelas masuk ke telinga aku! “Hihihihihihihi!” Aku memang takleh tido masa tu. Sampai lah azan subuh berkumandang, gangguan tu hilang dan lenyap begitu sahaja.
Keesokan paginya aku balik ke kampung, aku tak datang kerja. Badan aku sejuk dan demam. Alhamdulillah, beberapa hari lepas tu aku pulih gak dari demam tapi masih trauma dengan tragedi menyeramkan itu. Lepas kejadian tu aku memang insaf dan taknak lagi kenal mana-mana perempuan dekat website cari jodoh, baik aku kawen je ngan orang kampung aku. Sampai sekarang aku takleh lupa, suara dia mengilai tu…

No comments:

Post a Comment

feel free to drop your comment

'JOKER' THE BEST ANTAGONIST, HAUNTED CHARACTER

Dia menghabiskan sisa hidupnya untuk membuat kacau bilau di ‘Gotham City’ ,seorang ‘psychopath’ , juga dilabel sebagai ‘Criminal master...

Advertisement

Followers

komen/cadangan/submit kisah seram anda

Name

Email *

Message *