Advertisement

Advertisement

Thursday, September 21, 2017

KISAH SERAM: LUBUK BUNIAN

Serius aku cakap, dulu aku memang ‘addcited’ kalau bab-bab memancing ni. Boleh katakan, kalau sehari aku tak turun laut, badan aku rase nak demam kalau tak hidu bau air laut. Kalau orang tak minat mancing, memang takde rase apa-apa lah. Haha. Aku tiap-tiap petang, lepas balik dari kerja, aku mesti turun ke laut dengan member aku, si Bob. Kerja aku takde lah bagus mana, takat cukup-cukup makan. Berhasil lah juga aku beli sebijik motor kapcai dan syukur alhamdulillah dapat juga aku beri mak ngan abah duit saku bulan-bulan.


Kalau kebiasaannya, kitaorang selalu mancing dekat teluk buaya. Bukan ade buaya pun, Cuma panggilan orang-orang sini. Tapi sejak ade menatang ntah dari mana g buang sampah, minyak hitam dekat situ, ikan banyak lari. Sampai lah satu masa tu, si Bob ni cakap ada satu lubuk ikan yang belum orang kampung tahu. “Weyh, aku ade jumpa satu lubuk. Baekk punya, tempat tu aku rase memang orang tak pernah tau. Aku dapat tau masa aku ronda-ronda naik bot hari tu” Wow! memang peluang keemasan ni! Lepas je balik dari kerja, aku ngan si Bob pergi ke tempat tu. Kitaorang pun bergerak dalam pukul 6 macam tu. “Kau pasti ke Bob tempat tu banyak ikan? Kalau tak memang sia-sia la aku kongsi duit beli minyak!” Aku pun rase ragu-ragu juga masa tu ngan si Bob, kekadang tu hampeh! Seekor ikan pon takde.

Agak jauh juga tempat tu, lebih kurang 15 minit macam tu. Dipendekkan cerita, sampai la kitaorang kat situ. “Haaa, ni lah tempat yang aku cakap tu! Kau jangan risau, kali ni aku takkan hampakan kau” Waa, yakin bebenor kau ye Bob. Kitaorang pun menyediakan lah segala peralatan untuk memancing. Percubaan kali pertama, aku baling umpan ke air. Tak sampai beberapa saat, ikan naik! Pergghh, kali ni aku memang percaya dengan si Bob. Aku rase excited sangat masa tu! Baling je umpan, ikan naik! Siapa tak excited macam tu kan? Dalam tak sedar, cuaca pun menjadi gelap gelita ditemani dengan cahaya bulan. Alahi, rase macam tak nak balik! Rase tak puas! Tapi umpan kitaorang pula habis. “Weyh kite balik la jom. Lewat dah ni, seriau pula aku nengok tempat ni!” Ekeleh, si Bob ni tadi dia yang beria sangat nak pegi tempat ni.

Ntah kenapa time tu, aku rase ada sesuatu yang bercahaya di dasar laut yang jernih tu. Aku rase macam tertarik untuk melihatnya! “Bob, kau tunggu sini sat. Aku nak tengok ape bende tu. Kot-kot mutiara, kaye kita bob!” Tanpa membuang masa, aku bukak baju dan terjun! “Splashhhh!” Aku menyelam, menuju ke arah cahaya itu. Tetibe aku rasa macam lain, seperti masuk ke alam lain! Aku nampak sebuah perkampungan di dasar laut tu. Ntah kenapa, aku rase terpukau sampai aku lupa segala-galanya! Aku lihat ade ramai gadis-gadis cantik sedang berlegar-legar di perkampungan itu. Aku semakin menghampiri dan terus menghampiri tempat itu. Adakah ini yang kitakan sebagai syurga? Aku dah sampai syurga ke? Aku terus menyelam ke dasar laut, menuju ke tempat itu.
“Eh! Siapa tu? Hensemnya manusia tu! Jom kita bawa dia jejalan kat kampung ni. Hiks! Hiks! Hiks!” Mereka seakan-akan merelakan dan menantikan kehadiran ku ke situ. Aku sangat terpukau, seperti tidak percaya aku telah berada di syurga! Mereka melayani aku dengan baik sekali. Senyuman gadis-gadis itu membuat aku terpukau dan tidak mampu melakukan apa-apa lagi. Aku dan gadis-gadis cantik itu berjalan mengelilingi perkampungan itu. Sangat cantik dan mempersona! 

Mungkin belum masanya untuk aku meninggalkan dunia ku. Keindahan yang aku lihat itu hanyalah khayalan semata-mata! Gadis-gadis yang aku lihat cantik dan menggoda itu tadi, telah bertukar wajah! Sangat menakutkan! Keindahan yang ku lihat tadi menjadi gelap dan sangat mengerikan! Mereka menggenggam pergelangan kaki ku dengan kuat sekali! Lidah mereka terjelir keluar seakan-akan berselera untuk menjadikan aku sebagai santapan mereka! Aku tersedar semula, aku kini berada didasar laut yang sangat dalam! Aku hampir-hampir lemas. Aku cuba untuk berenang menuju ke permukaan air. Aku menepis genggaman lembaga menakutkan itu lalu berenang dengan sekuat hati ku! Mereka mengejar ku tanpa henti dan sangat laju! Aku semakin hampir ke permukaan air, tetapi tubuh ku seakan-akan tidak berdaya lagi untuk berenang. Badan ku menjadi lemah dan sangat sakit! Hampir seluruh tubuh ku luka dicakar oleh lembaga itu! “Man! Man! Kau kat mana? Aku terlihat satu suluhan lampu di atas permukaan air itu. Tetapi aku tak mampu lagi untuk berenang, tubuh ku dipeluk oleh lembaga itu dengan kuatnya, seolah-olah menghalang aku untuk sampai ke permukaan air!

“Splashhhh!” aku rasa tubuh ku dipegang oleh seseorang dan cuba membawa aku ke permukaan air. Aku tersedar dan melihat si Bob berada disisi ku sedang memapah aku lalu membawa aku masuk ke dalam bot itu. “Oi bodoh! Kau ni manusia ke hape? Lama aku tunggu kau dalam bot ni. Lebih sejam kau kat dalam air tu!” Ya Allah! Benarkah apa yang Bob katakan? Aku rase macam tak percaya! Aku lihat tubuh ku penuh dengan luka-luka dan berdarah. Bob menghidupkan enjin bot itu, dan kami beredar dari tempat itu secepat mungkin! Aku benar-benar tak sangka, tempat itu adalah lubuk bunian…

No comments:

Post a Comment

feel free to drop your comment

'JOKER' THE BEST ANTAGONIST, HAUNTED CHARACTER

Dia menghabiskan sisa hidupnya untuk membuat kacau bilau di ‘Gotham City’ ,seorang ‘psychopath’ , juga dilabel sebagai ‘Criminal master...

Advertisement

Followers

komen/cadangan/submit kisah seram anda

Name

Email *

Message *