Advertisement

Advertisement

Thursday, October 12, 2017

[FIKSYEN SERAM]: Taman Permainan (Bahagian |)

Argghhhh! Stress sangat! Aku berjalan, memikirkan masalah dan tekanan kerja.. Kerja tak pandai habis-habis, bos aku ni memang tak faham langsung dengan perasaan majikan dia. Kalau OT seminggu sekali takpelah kot, ini kalau sampai 2 ke 3 kali siapa tak mengamuk! Memang betul lah dapat gaji lebih, tapi kalau dah bertahun buat benda yang sama, siapa yang tak stress kan? Dah dekat 3 tahun aku kerja dekat situ, aku bertahan pun sebab family aku. Kalau tak, dah lama aku resign. Aku baru je berpindah ke sebuah rumah sewa beberapa hari yang lalu, berdekatan tempat tinggal aku dulu. Sebelum ni aku pun memang tinggal di sebuah rumah sewa dengan rakan-rakan sekerja aku, tapi memandangkan hanya berbaki sebulan lebih sahaja lagi bagi aku untuk menamatkan zaman bujang, aku membuat keputusan untuk berpindah ke rumah sewa yang baru. Rumah sewa aku ni pun takdelah besar mana, tapi sesuai lah untuk aku dan bakal isteri untuk tinggal dekat sini. Nak kata murah, takdelah murah sangat. Tapi aku rase aku mampu dan lagi satu dekat dengan opis aku, jadi takdelah nak berulang alik lagi naik kereta, jimat juga wang saku aku.



“Kurrr… Kurrr… Kurrr”   *Bunyi burung hantu

Aku tengok jam tangan, pukul 9 malam. Esok kena datang awal lagi ke opis. Stress! “Kring… Kring… Kring…” Aik sapa pula call aku ni? Aku tengok henfon, tunang aku kol…   “Hello, awak kat mana? Belum balik lagi ke?” “On The Way nak balik lah ni. Napa wak?” “Takde, saja tanya. Nanti sampai rumah jangan lupa makan, solat. Nanti call saya tau?” “Ye. Nanti dah sampai, saya kol awak…” Aku matikan henfon sambil meneruskan perjalanan. Rase penat pula berjalan ni, rumah aku pun dekat tingkat 3. Hmmm…    Perumahan ni agak sunyi sedikit, yela memandangkan bangunan ini baru sahaja dibina dan masih ramai pemilik rumah dekat sini yang belum berpindah. Aku pun teringin juga nak beli rumah dekat sini, tapi sedikit terlambat. Semua dah berpunya, biasalah kalau dekat dengan bandar ni. Takpelah bukan rezeki.

“Hihihi… Hihihi… Marilah main sama!” “Yahoo! Nak naik lagi sekali!”   *Kedengaran suara kanak-kanak sedang bermain…

Eh? Dari mana pula suara bebudak ni? Kebetulan ketika aku sedang berjalan untuk menuju ke rumah sewa aku, disebelah kanan aku ade sebuah taman permainan. Seingat aku lah semasa mula-mula pindah ke sini, taman permainan tu belum siap sepenuhnya. Lampu belum ade, lalang dekat situ pun tinggi-tinggi, senang cerita masih ‘under construction’. Fasiliti-fasiliti dekat perumahan ni pun masih banyak lagi yang belum ade...    Aku berjalan, selangkah demi selangkah memerhatikan kanak-kanak itu bermain dengan riang sekali ditemani oleh ibu dan ayah mereka. Cahaya lampu terang benderang! Meriah sakan! Aku terkesima, seakan-akan tak mempercayai dengan apa yang aku lihat dihadapan mata ku. Aku berhenti seketika dan duduk di sebuah kerusi di taman itu sambil menyaksikan mereka bermain-main. Terleka seketika, seakan-akan tak percaya bila melihat kanak-kanak yang tinggal di kawasan perumahan ini sedang bermain-main pada waktu-waktu begini.

“Baru balik kerja ke?” Salah seorang ayah kepada kanak-kanak itu menegur ku dan duduk bersebelahan ku. “Ye. Hehe. Tak sangka ye, ramai pula bebudak bermain-main dekat taman ni” “A’ah. Anak saya pun ade dekat buaian tu tengah main-main… kamu orang baru dekat sini?” “Ye. Baru je duduk dekat sini. Kebetulan saya pun lalu dekat sini, nampak bebudak ni tengah main-main, rase best pula!” “Yeke. Hehe. Mungkin kamu tak perasan, bebudak dekat sini memang dah selalu main dekat taman ni setiap malam…”    Biar betul? Aku pun macam tak cayer je. Mungkin betul jugalah apa yang brader ni cakap, aku pun baru lagi dekat sini. Keluar rumah pun jarang…     Dalam tak sedar, aku tengok jam dah dekat pukul 10 malam.   “Brader, saya naik dulu lah. Nanti ade masa saya datang sini…” aku pun beredar dari taman permainan tu dan naik ke atas…    Lepas dah siap mandi, solat dan makan, aku pun berehat seketika di ruang tamu sambil layan TV…

“Weyh! Tunggulah!” “Asyik-asyik kau je main gelongsor tu! Bagi lah aku main lagi!”

Jelas kedengaran suara kanak-kanak itu dari sini. Belum balik ke bebudak tu? Aku tengok jam, pukul 12 malam. Mustahil kot bebudak tu masih main dekat taman, depa tak sekolah ke besok? Aku keluar dari rumah dan menuju ke ruang legar untuk melihat taman permainan itu yang terletak di bawah berhadapan dengan bangunan ini. Tak jauh sangat, lebih kurang 50 meter dari hadapan. Eh? Lampu dekat taman tu ON, tapi bebudak tu pergi mana? Aku tak nampak sesiapa pun dekat taman tu. Ke aku salah dengar tadi? Rase tak sedap hati pula! Aku masuk semula ke dalam rumah dan menuju ke bilik untuk mengambil kertas kerja yang harus aku siapkan sebelum dihantar kepada bos…   ketika aku sedang menyiapkan kerja, sekali lagi aku terdengar suara kanak-kanak sedang bermain-main. Jelas kedengaran bunyi tapak kaki dan sura kanak-kanak, sedang berlari-lari di ruang legar rumah aku.    

“Tap! Tap! Tap!”   *Bunyi tapak kaki sedang berlari...

No comments:

Post a Comment

feel free to drop your comment

'JOKER' THE BEST ANTAGONIST, HAUNTED CHARACTER

Dia menghabiskan sisa hidupnya untuk membuat kacau bilau di ‘Gotham City’ ,seorang ‘psychopath’ , juga dilabel sebagai ‘Criminal master...

Advertisement

Followers

komen/cadangan/submit kisah seram anda

Name

Email *

Message *