Advertisement

Advertisement

Tuesday, August 29, 2017

MISTERI CIKGU SURAYA EPISOD 7

Haji Ayup membidas apa yang diperkatakan oleh Haziq dan Aiman. “Jangan nak memandai-mandai. Bila masa pulak kampung ni ada hantu!. Dah dekat 40 tahun pak haji duduk kampung ni, belum pernah dengar lagi ada hantu!”, kata Haji Ayup dengan nada tegas. 

Haziq dan Aiman hanya tertunduk tanpa berkata apa-apa. Beliau kemudian mengarahkan mereka berdua untuk naik. Rakan-rakan sekampung Haziq yang lain mentertawakan mereka. Haziq merasa tidak puas hati. “Korang gelak ye. Nanti lepas ngaji ni kita pergi pondok dekat sawah tu baru korang percaya”, kata Haziq. “sudah!, ambik iqra’ masing-masing. Kita teruskan mengaji”, kata Haji Ayup. Sesi pembelajaran mengaji berjalan seperti biasa sehinggalah kelas mengaji itu berakhir pada jam 10 malam. “Kami balik dulu pak haji”, kata haziq dan rakan-rakannya. Kelihatan, ibu bapa sedang mengambil anak-anak mereka di rumah Haji Ayup. Yang tinggal hanyalah Haziq dan Aiman. Walaupun dalam keadaan yang masih takut, mereka meneruskan perjalanan mereka seperti biasa. Sedang dalam perjalan menuju ke rumah, Haziq menyapa Aiman. “Kau rasa perempuan tadi tu siapa?. Aku rasa perempuan tu macam cikgu Suraya”. “Entahlah ziq. Sudahlah, kau jangan cerita lagi. Aku takut!”. Haziq dan Aiman meneruskan perjalanan mereka. Sehinggalah mereka tiba pondok tadi. 

Haziq memberhentikan basikalnya sambil melihat ke arah pondok itu. “Ziq, apa lagi yang kau tengok-tengok tu?, jomlah balik!”, kata Aiman kepada rakannya. Wanita yang mereka lihat tadi sudah tidak berada lagi di pondok itu. Tiba-tiba, bahu Aiman ditepuk. “Hantu! Tolong!”, teriak Aiman sambil menutup mukanya. 

Haziq merasa cemas dan dengan perlahan-lahan menoleh ke belakang. Rupa-rupanya orang itu adalah cikgu Suraya. Sambil tersenyum dan bertanya kepada Haziq dan Aiman. “Ini cikgulah. Kamu dari mana malam-malam ni?”. Haziq dan Aiman menarik nafas lega. “Cikgu ni buat orang terperanjatlah. Kitaorang baru lepas mengaji dekat hujung kampung”, jawab Haziq. “Oh, berani juga korang jalan malam-malam buta ni ye? Hehe”, perli cikgu Suraya. Mereka kemudian berjalan bersama-sama sehinggalah tiba di rumah Aiman. “Cikgu, saya balik dulu. Haziq jumpa esok”, kata Aiman kepada Haziq dan cikgu Suraya. Haziq dan cikgu Suraya meneruskan perjalan mereka. Haziq merasa hairan dengan cikgu Suraya. Bila difikirkan kembali, cikgu Suraya dari mana?. Sedangkan cikgu Suraya belum kenal sesiapapun lagi di kampung ini. Haziq hanya mendiamkan diri sehinggalah dia tiba di rumahnya. “Cikgu, inilah rumah saya. Cikgu taknak masuk dulu?”, haziq bertanya kepada cikgunya. “Takpelah Ziq dah lewat malam ni, kirim salam dengan mak ayah. Cikgu balik dulu”, balas cikgu Suraya sambil tersenyum. Cikgu Suraya kemudian berlalu pergi dari rumah Haziq. Bau minyak wangi cikgu Suraya masih terhidu oleh Haziq.

 Haziq kemudian meletakkan basikalnya di tepi tangga dan kemudian naik untuk mengetuk pintu rumahnya. “Assalammualaikum mak, Haziq ni”. Ibunya keluar. “Walaikumsalam. Lewatnya kau balik. Lapar tak?, mak dah siap masak. Kita makan sama-sama”, kata ibu Haziq. Haziq kemudian masuk ke dalam bilik dan menukar pakaiannya untuk makan bersama-sama ibu dan ayahnya. Jam menunjukkan pukul 11 malam. Haziq masih terjaga untuk menyiapkan kerja rumahnya. Walaupun begitu Haziq masih memikirkan peritiwa yang berlaku tadi. Haziq merasa hairan sekali dengan cikgu Suraya yang berjalan sendirian pada waktu malam. Haziq masih tertanya-tanya, siapakah wanita yang duduk di pondok itu?. Adakah cikgu Suraya ataupun memang benar hantu?. Bersambung….

No comments:

Post a Comment

feel free to drop your comment

'JOKER' THE BEST ANTAGONIST, HAUNTED CHARACTER

Dia menghabiskan sisa hidupnya untuk membuat kacau bilau di ‘Gotham City’ ,seorang ‘psychopath’ , juga dilabel sebagai ‘Criminal master...

Advertisement

Followers

komen/cadangan/submit kisah seram anda

Name

Email *

Message *