Advertisement

Advertisement

Wednesday, September 20, 2017

KISAH SERAM: B.E.L.L.A (Anak Patung Sumpahan) Bahagian |

Jelas terpapar satu gambaran yang sangat sedih dan ketakutan terukir di wajah anak kesayangan ku. Dia yang dulunya periang, kini lebih banyak menghabiskan masanya untuk mendiamkan diri, seorang diri di bilik. Aku tidak salahkan anak kesayangan ku, aku salahkan patung puaka itu! Mengapa harus anak aku yang engkau kejar-kejar? Apa salah anak kesayangan aku terhadap kau? Sehingga kini aku masih berusaha untuk mencari jalan bagi mengubati anak aku. Sudah bermacam-macam jenis ubat, doktor yang aku jumpa tetapi anak aku tetap murung dan sentiasa dalam ketakutan. Patung itu seakan-akan menghantui dirinya sehingga kini! Aku rindu gelak ketawa dan senyuman anak ku.
Aku masih ingat tarikh kelahiran anak aku, 20 November. Tarikh ini cukup bermakna buat kami sekeluarga, dimana tarikh ini juga adalah ulang tahun perkahwinan aku dan isteri ku. Indah benar saat itu, rasa ingin ku ulang detik-detik manis itu. Tapi kini, tarikh itu bagaikan satu tarikh keramat dan sumpahan! Aku pasti akan teringat kisah seram yang telah menghantui kami sekeluarga! Tragedi menyeramkan yang berlaku beberapa tahun, ketika aku bercadang untuk membuat satu percutian di sebuah pulau. Sehari sebelum tarikh 20 November, kami sudahpun bergerak menuju ke pulau itu. Aku tahu, anak kesayangan ku sangat sukakan pantai. Yela, siapa tak suka pantai. Aku sendiri turut menyukai keindahan yang mempersona itu.


Setibanya kami ke pulau itu dengan menaiki bot pelancong, aku dan keluarga ku menuju ke kaunter reception untuk bertanya bilik yang telah aku tempah beberapa hari lepas. Bilik itu agak luas dan selesa. Aku membuka tingkap di bilik itu. Hmmm…Segar! Ini yang dikatakan sebagai percutian! Tak sia-sia aku book awal-awal tempat ni. “Ayah…Ayah…Jom ke pantai! Hehe” anak kesayangan ku sangat tertarik dengan pemandangan pantai di pulau ini. Aku dan isteri ku kemudian menemani anak ku berjalan kaki, menyusuri, dan mengelilingi pulau itu. Ya Allah, indah sungguh ciptaan mu. Aku lihat, begitu ramai pelancong yang berada di pulau ini. memang patutlah pulau ni dikatogerikan antara sebagai pulau yang tercantik di Malaysia. Keindahan pulau ini turut disukai oleh pelancong luar. Kami berjalan sambil menikmati keindahan pesisir pantai di pulau itu.

Kami berehat di sebuah pokok dan menikmati sedikit makanan ringan dan minuman. “Qilah, jangan main jauh-jauh. Nanti ibu tak jumpe kamu camne?” Aku lihat anak kesayangan ku sedang berjalan di sebalik pokok-pokok di pulau ini tidak jauh dari penglihatan kami. Isteri kesayangan ku bimbang, tetapi aku cuba untuk menenangkannya. “Biarkan lah budak tu, bukan ade lanun pun kat pulau ni. Hehe” Aku tahu, anak ku sangat menggemari anak patung. Sebelum ke sini aku sudah siap-siap membungkus anak patung itu dan berharap dia akan sukakan patung itu sebagai hadiah hari jadinya. “Ayah! Ayah! Qilah jumpe anak patung ni kat tepi semak tu” Anak patung? Bila masa pulak ada orang tinggalkan patung kat pulau ni? Aku menoleh ke belakang dan melihat patung itu. Lain macam je aku tengok anak patung ni. Agak kusam dan sedikit menyeramkan. Namun aku tidak syak apa-apa pun pada masa tu. “Qila sukalah patung ni! Ayah, Ibu, Qila ambik patung ni ye. Qila dengar tadi patung ni bisik dengan Qila. Dia cakap, dia sedih dan keseorangan. Boleh lah. Pliss?” perangai anak aku ni buat aku jadi lemah semangat! Aku tak mampu nak halang dia. Kalau dia cakap nak yang tu, dia nak lah tu jawabnye. Aku pun senyum dan balas “Ye, boleh. Tapi Qila jaga elok-elok tau kawan baru Qila ni. Sayang nak namakan dia apa?” “Hmmm…Qila nak namakan ‘dia’ BELLA” Aku tersenyum melihat gelagat anak ku sambil memeluk anak patung itu.

“Awak ni! Manjekan sangat si Qila ni!” kata isteri ku sambil mencubit pipi ku. Haha. Aku tak tahu nak kata apa, korang berdua lah segalanya bagi ku duhai anak dan isteri ku. Tiba-tiba suasana menjadi gelap dan seperti ribut bakal terjadi. Angin bertiup kencang, laut tiba-tiba bergelora. Kami berlari selaju yang mungkin untuk menuju ke bilik. Habis basah kuyup! “Qila mandi dulu sayang, mandi dengan BELLA sekali. Kesian dia, nanti korang berdua demam” Anak ku kemudian berlari menuju ke tandas bersama patungnya. Aku duduk di beranda bilik itu sementara menunggu Qila selesai mandi. “Abang, ni tuala dan kopi. Abang minum ye” isteri ku datang memberikan tuala dan segelas kopi sambil memeluk ku. “Abang, sayang nak tanye sikit boleh? Abang tak rase apa-apa yang pelik tak? Maksud sayang, lepas je Qila ambik patung tu, hujan terus turun dengan lebat. Sayang tak sedap hati lah” Aku merasa pelik dengan andaian isteri ku. Aku hanya terdiam sambil menghirup kopi itu. Mungkin ada betulnya kata isteri aku ni, tapi itu Cuma andaian…

Malam itu kami tidur awal, kerana aku ingin membuat kejutan untuk anakku. Sedang lena dibuai tidur akibar kepenatan, aku bermimpi, mimpi yang sangat menakutkan! Aku terjaga, kelihatan wajah-wajah syurga ku sedang lena dibuai mimpi. Aku ke tandas untuk mencuci muka. “Nama Aku Bella, Nama aku Bella, yeye aku suka, yeye aku suka” Aku terdiam seketika dan menutup pili air. Aku terdengar satu suara budak perempuan sedang menyanyi di ruangan bilik. Suara yang aneh, belum pernah ku dengari sebelum ini! aku pasti suara itu bukan suara anak ku! Aku keluar dari tandas dan membuka lampu bilik buat seketika untuk memeriksa keadaan disekeliling. Anak dan isteri ku sedang tidur. Siapakah pemilik suara aneh itu? Aku lihat BELLA kini berada di beranda, tersandar di kerusi. Bukan kah anak patung itu tadi berada dalam pelukan anak ku? Aku gelabah, dan mengejutkan isteri ku! “Kenapa ni bang? Sayang ngantok lah…” aku menceritakan kepada isteri ku tentang kejadian tadi. Namun, isteri ku tak mempercayai dengan penjelasan ku. Mungkin benar, itu Cuma khayalan aku. Aku menarik nafas panjang dan tidur semula.

“Ayah! Ibu! Tangan Qila…Tangan Qila sakit!” Suara jeritan Qila memecahkan kesunyian di pagi hari. Ya allah! Aku terkejut melihat pergelangan tangan anak ku. Hampir kedua-dua belah pergelangan tangannya lebam, seperti dipukul dan dicederakan! Aku bergegas mengambil kit ubat dalam beg ku dan merawat lukanya. Anak ku menangis tanpa henti, benar-benar dalam kesakitan! Aku memeluk anak ku, cuba untuk menenangkannya. “Qilah kuat kan? Sayang tau hari ni hari apa? Happy Birthday anak ayah!” Aku mengeluarkan anak patung dari bagasi. “Yeye! Sayang Ayah, sayang Ibu! Lepas ni BELLA dah ade kawan lah. Kan BELLA? Kan?” Aku melihat anak ku memeluk kedua-dua patung itu. Entah kenapa firasat ku menyatakan ada sesuatu perkara buruk yang bakal berlaku.

Kami bersiap, menuju ke kafe. Aku mengikat mata Qila untuk membuat kejutan padanya. “Happy birthday too you…Happy Birthday too you…Happy Birthday too Qila…Happy Birthday too you!” Aku dan isteri memeluk dan mencium anak perempuan kesayangan kami. Sungguh indah kenangan itu. Benar lah apa yang orang katakan, hidup tidak selalunya indah. Secara tiba-tiba anak kesayangan ku rebah dan pengsan selepas meniup ketujuh-tujuh lilin diatas kek itu. Aku mendukung Qila dan membawanya menuju ke bilik, aku benar-benar merasa cemas pada ketika itu. Aku membaringkan Qilah di katil dan menyapu air ke wajahnya, tetapi Qilah masih tidak sedarkan diri. “Abang…sabar ye. Jangan risau kejap lagi Qila bangun le tu” kata isteri ku, cuba untuk menenangkan aku. 

No comments:

Post a Comment

feel free to drop your comment

'JOKER' THE BEST ANTAGONIST, HAUNTED CHARACTER

Dia menghabiskan sisa hidupnya untuk membuat kacau bilau di ‘Gotham City’ ,seorang ‘psychopath’ , juga dilabel sebagai ‘Criminal master...

Advertisement

Followers

komen/cadangan/submit kisah seram anda

Name

Email *

Message *