Advertisement

Advertisement

Wednesday, September 20, 2017

KISAH SERAM: Waris Silat Cekak Harimau

Teringat kembali sebuah kisah tragedi yang sangat memilukan hati. Aku melihat arwah atok aku terlantar di sebuah katil diruang tamu rumah pusaka ini, badannya berlumuran dengan darah yang banyak dan seluruh tubuhnya seperti dicakar-cakar oleh ‘saka’ yang sedang kelaparan! Ya allah engkau berkati dan rahmatilah roh atok aku. Walaupun kejadian itu sudah lama berlalu, tetapi ilmu silat hitam yang atok wariskan kepada ku seakan-akan memaksa tubuh ku untuk menerima ilmu itu! Tetapi aku cuba untuk melawan godaan itu dan sentiasa berdoa kepadaNya agar menjauhkan aku daripada perbuatan yang menyekutukanNya!


“Megat, mai sini. Atok ada nak tunjuk sesuatu dengan kamu” Masih segar diminda ku melihat Atok menunjukkan kepada ku silat cekaknya yang sangat dikenali oleh orang-orang kampung. Mungkin aku adalah orang yang cukup bertuah walaupun sedikit menakutkan bila melihat atok menunjukkan ilmu kebatiannya kepada ku. Dengan sekali libas sahaja menggunakan tangannya, pohon jambu itu putus terbelah dua! Ya allah, adakah benar ini kekuatan atok ku yang berusia 70 tahun atau mungkin kekuatan itu dibantu oleh saka sehingga mampu melakukan sedemikian rupa! Atok ku seakan-akan menaruh harapan kepada ku. Aku lihat kesungguhannya untuk mengajar ku tentang ilmu silat. Aku tidak meragui pada ketika itu dan hanya beranggapan bahawa ilmu silat ini juga penting untuk mempertahankan diri.

Sepanjang aku mepelajari dan berlatih dengan Atok, aku dapat rasakan seperti ada sesuatu yang sedang memerhatikan kami! Pernah sekali aku melihat kelibat harimau lalu ketika kami berlatih di tepi sungai tapi hilang begitu sahaja. “Kamu jangan takut, ilmu ini bakal aku turunkan kepada kamu” Sehinggalah pada malam terakhir aku berjaya menguasai ilmu silat ini sepenuhnya. Aku dan atok duduk bersimpuh di sebuah batu besar dan ada sungai yang mengalir jernih di bawahnya. “Megat, kamu tahu kan atok ni dah tua?” satu persoalan yang cuba memberikan gambaran tersirat disebaliknya. “Kau cuba lihat dihujung semak tu” Apehal pula orang tua ni. Memalam buta macam ni nak takutkan aku! Serius, rase nak pitam masa tu, seekor harimau keluar dari semak itu dan menghampiri kami! Aku tergamam dan tak terkata pada masa itu! Matanya merah menyala! Dan sangat besar! “Ini adalah warisan keluarga kita, sama ada kamu nak atau tak benda ni yang akan menjaga dan menemani kamu. Sehinggalah waktunya tiba untuk diturunkan kepada generasi seterusnya” “Ingat pesan atok, setiap malam jumaat benda ni akan lapar dan akan mencari tuannya untuk memberikannya makan. Kalau tidak, tuannya akan jadi santapannya!”

“Mengapa atok harus memilih aku bagi mewarisi ilmu hitam ini? bukankah ayah lebih layak untuk mewarisi ilmu ini?” Aku bertanya kepada atok seperti tidak mempercayai bahawa selama ini akulah yang bakal mewarisi ilmu ini! “Bukan atok yang pilih engkau Megat, ‘dia’ yang memilih engkau untuk mewarisi ilmu ini” Aku tersentap dengan penjelasan atok. Mungkin benar apa yang atok katakan, ayah ku terlalu sibuk dengan kerjaya dan langsung tidak berminat sedikitpun tentang ilmu ini apatah lagi cuba untuk mewarisi ilmu yang sudah sebati dengan darah daging keluarga kami. Aku terdiam tanpa berkata apa-apa.

Teringat dulu semasa aku masih kecil berlaku satu kejadian di hadapan teratak ini. Seorang guru silat di kampung seberang dan beberapa orang lagi anak muridnya bertandang ke rumah ini, menyatakan rasa tidak puas hati hanya disebabkan ilmu silat yang diajarkan oleh atok kepada orang-orang kampung sangat digemari. “Hoi Munir! Apa yang hebatnya ilmu pasal ilmu engkau? Aku nak cabar kau!” kelihatan pada masa itu orang kampung mula membanjiri ruang halaman rumah menyaksikan perbalahan itu. Atok aku sememangnya orang yang sangat penyabar, memula sekali dia cuba untuk menolak ajakan itu. Tetapi keadaan menjadi tegang selepas anak-anak muridnya cuba untuk membakar teratak ini! Atok turun ke halaman rumah disaksikan oleh berpuluh-puluh orang kampung. Masih teringat dan terbayang aku melihat wajah atok seperti dirasuk! Wajahnya bertukar, seperti jelmaan harimau yang sedang kelaparan! “Kau melangkah sekali, kau mati!” kata Atok, nada suaranya seakan-akan tidak ku kenali lagi. Sangat menakutkan!
Mereka mula membuka langkah silat. Ternyata mereka sedang bermain ilmu hitam! Aku lihat atok terbatuk dan mengelurakan darah dimulutnya! Atok seakan-akan ingin rebah tetapi cuba untuk bertahan. Guru silat itu tersenyum dan ketawa sekuat-kuatnya! “Hahaha. Ini yang kau katakan hebat? Siapa lebih hebat?” satu nada yang cukup angkuh dan bangga dengan ilmunya. Guru silat itu cuba untuk melangkah di hadapan atok aku. Hanya dalam sesaat aku rasakan, guru silat itu kaku berdiri, tubuh dan wajahnya dipenuhi darah yang sangat banyak! Bajunya koyak rabak seperti dicakar! Benarkah itu ilmu yang atok amalkan selama ini? aku sangat kagum bila melihat kejadian itu yang berlaku hanya dalam sekelip mata!

Mungkin sudah ketentuanNYa, sehebat mana pun kita, Allah lebih berkuasa. Atok aku terlantar sakit, aku lah yang bertugas bagi memberikan ‘saka’ itu makan di tepi sungai. Aku masih ingat pesan atok ketika terlantar sakit “Megat…Kamu tolong atok ye. Tolong beri ‘dia’ makan di tepi sungai. Atok tak mampu lagi” Setiap malam akan aku berikan ‘saka’ itu makan, seekor ayam hitam pada setiap malam jumaat. Serius memang seram masa memula bagi lembaga tu makan. Renungan matanya yang tajam dan merah, sangat menakutkan! Aku cuba untuk memberanikan diri, aku tahu ‘dia’ tidak akan mencederakan aku. Sehinggalah malam jumaat yang terakhir bila Atok menghembuskan nafasnya yang terakhir disaksikan oleh kami sekeluarga. Tragedi yang menakutkan dan mengerikan. Sebelum atok menghembuskan nafasnya yang terakhir kali, beliau meminta kami untuk membuka setiap pintu dan tingkap di rumah itu. Aku perasan seperti satu lembaga hitam sangat pantas masuk melalui pintu rumah ini. Saka itu memakan tuannya sendiri! Tubuh atok ku dirobek dan dicakar! Berlumuran darah di katilnya! Sungguh kejam sekali!

Walaupun sudah bertahun Atok meninggal, tetapi peristiwa itu tetap ku ingat sampai bila-bila. Ada satu-satu masa aku rasa seperti tidak sedar ketika mempraktiskan ilmu silat cekak harimau ini, aku rasa tubuh ku seperti dimasuki sesuatu! Seakan-akan ‘dia’ cuba untuk menghinap di tubuh ku. Aku dapat merasakan kekuatan ilmu itu! namun aku cuba untuk menolaknya daripada berdamping dengan ku. Setiap malam jumaat aku sering kali melihat, kelibat harimau itu berlegar-legar di luar rumah, menanti kehadiran ku untuk berdamping dengannya…

1 comment:

feel free to drop your comment

'JOKER' THE BEST ANTAGONIST, HAUNTED CHARACTER

Dia menghabiskan sisa hidupnya untuk membuat kacau bilau di ‘Gotham City’ ,seorang ‘psychopath’ , juga dilabel sebagai ‘Criminal master...

Advertisement

Followers

komen/cadangan/submit kisah seram anda

Name

Email *

Message *