Advertisement

Advertisement

Sunday, November 5, 2017

[FIKSYEN SERAM]: ASTANA TUAN MEGAT ADAM (PART |V)

Anjing menyalak pada bulan yang sedang mengambang. Kelihatan dukun siam itu sangat khusyuk! Mulutnya terkumat kamit membaca jampi serapah. Sudut ruang tamu rumah itu dipenuhi kepulan asap kemenyan. Helaian rerambut Anis diambil, dipersembahkan kepada sang syaitan. Dukun siam itu sedang melakukan proses untuk menyantau Anis!   “BAMMM! BAMMM! BAMMM! Prosesnya terhenti seketika. Dukun siam itu bangkit, merasa ada sesuatu yang mencurigakan! Menggugat dirinya!  “KRAKKK! KRAKKK! KRAKKK! Rumahnya diganggu, diganggu tanpa henti.  “Hei! Apa hajat kamu kemari? Siapa hantar kau ke sini! Jangan berani untuk mencabar aku! Kamu belum tahu aku ini siapa!” tegas dukun siam itu. ya, lagaknya itu cukup menampakkan keangkuhan, mengakui dirinya paling berkuasa!


“HEHEHEHEHEHEHEHEHE… kedengaran suara mengilai! Sangat membingitkan telinga! Dukun siam itu terkedu, darahnya berderau! Peluh dingin membasahi tubuhnya!  “Ahhh! Jangan cuba-cuba menakutkan aku! Kamu tahu aku ni siapa? Kamu tunggu! Kamu tunggu!” jerit dukun siam. Sebilah keris dicapai dan dibacakan manteranya. Dukun siam itu keluar, memijak bumi, matanya liar melihat keadaan sekelilingnya. “Keluar kamu! kurang ajar!”   “SUPPP! Angin sepintas lalu meniup tengkuknya, habis tegak berdiri bulu-bulu halusnya. Tubuhnya mulai kaku, sebaik menoleh ke belakang. Satu susuk tubuh berjubah putih berempat mata, lembaga itu samar-samar dikenali olehnya, tidak pernah bersua muka, tapi pernah menatap gambarnya untuk dipersembahkan kepada sang syaitan. Ya! Lembaga itu adalah puan sofia!

“Kau! KkkkkKau! Sofia! Masa pula kamu disini? Kamu sudah mati! Aku yang hantar santau itu kepada kau!” kata dukun siam itu.   “Iya! Kau kenal aku siapa… lepas aku, suami aku pula kau santau, sekarang anak aku lagi kau beri santau. Hebat sungguh engkau dukun siam!” tegas Lembaga puan sofia. Dukun siam itu terpaku, tubuh keras! Keras seperti patung.   “Mari… biar aku sendiri yang hantar kau ke liang lahad. Kalau kau boleh bunuh aku, masa pula aku tidak berbuat demikian!”  “Jjjjjangggan Sofia! Ampunkan aku! Ampunkan aku!” jerit dukun siam, memohon pengampunan.  “Baru sekarang minta ampun? Hahaha. Dulu masa kau hantar santau dengan aku, kau ada fikir betapa seksanya aku? Ada?”    “TUSSS! Satu tusukan padu tepat ke dada dukun siam itu! kukunya tajam! Sangat tajam! Terpercik darahnya keluar. Dukun siam itu terbaring, sudah tidak bernyawa lagi. Misi pertamanya selesai…

************************************
“PAPPP! Rebah terduduk Anis menanggung kesakitan pekena tamparan padu dari Mak Milah janda.  “Kau masak apa ni Anis? Kamu nak bunuh aku ke? Kurang ajar! Sudah! Pergi ke bilik kamu!” tengking Mak Milah janda. Anis bangkit lalu bergegas menuju ke biliknya, pintu itu dikunci lalu menangis menahan kesakitan itu. Siapa tak kenal Mak Milah Janda? Lebih-lebih lagi jika Anis melakukan sedikit kesalahan, pasti dia tak teragak-agak berbuat demikian.   

Bau-bauan kemenyan kembali mengharumi bilik itu…


“ANISSS… ANISSS…. IBU DATANG NI…”


Anis mengalihkan pandangan, sekujur tubuh serba putih mempertonjolkan diri. Tak teragak-agak gadis malang itu memeluk lembaga puan sofiah. Erat sungguh dakapan itu.  “Ibu… Anis tak sanggup lagi hidup macam ni! Mak Milah tampar Anis. Sakit!”  keluh anis.  “Sabar lah nak, masanya akan tiba. Anak ibu kuat. Betul tak?  Seperkara lagi, ibu ada berita baik buat kamu!”  “Apa dia ibu, cepatlah bagitahu!” gesa Anis serba serbi ingin tahu khabar gembira itu.  “Dukun siam itu sudah mati, kamu sudah selamat Anis” terukir sipi-sipi senyuman dibibir Anis. Nyawanya kini tidak terancam lagi, dukun siam itu mati dikerjakan oleh lembaga puan sofia.

No comments:

Post a Comment

feel free to drop your comment

'JOKER' THE BEST ANTAGONIST, HAUNTED CHARACTER

Dia menghabiskan sisa hidupnya untuk membuat kacau bilau di ‘Gotham City’ ,seorang ‘psychopath’ , juga dilabel sebagai ‘Criminal master...

Advertisement

Followers

komen/cadangan/submit kisah seram anda

Name

Email *

Message *